ماشین سواری

چه عادت‌های اشتباهی در رانندگی به خودرو آسیب می‌رساند؟

vehicle-insurance-maintenance-service-concept-breakdown-broken-car-road-photo-young-worried-man-driver-with-smart-phone-during-problem-with-car-highway

بسیاری از افراد رفتارها و عادت هایی دارند که گاهی این عادت ها باعث آسیب دیدن خودرو میشود و ممکن است با تکرار این عادت ها , خودرو آسیب ببیند و برای شما هزینه تراشی کند , گاهی این عادت ها ارادی یا غیر ارادی میباشند و بسیاری از افراد به دلیل این که انجام این رفتار ها برایشان به نوعی عادت شده به این امر توجه نمیکنند که ممکن است کارهایی که میکنند باعث آسیب دیدن خودرو شود و یا برخی حتی نمیدانند انجام چه کارهایی در خودرو باعث صدمه دیدن خودرو میشود . با ما در این مقاله همراه باشید تا با 7 مورد از کارهایی باعث آسیب دیدن خودرو میشود را اشاره کنیم.

اشتباه اول : استفاده از خودرو هنگامی که چراغ بنزین روشن است

احتمالا برای شما این مورد پیش آمده که هنگامی که چراغ بنزین خودرویتان روشن شده به آن بی اعتنا بوده باشید و به رانندگی با خودرویتان ادامه دادید ولی آیا میدانید که این امر , یعنی رانندگی هنگامی که چراغ بنزین خودرو روشن باشد,  باعث میشود سیستم سوخت رسانی خودروی شما آسیب ببیند ؟ اگر شما جزء این دسته افراد هستید , پیشنهاد ما به شما این است که تا قبل از این که بنزین خودرویتان کمتر از یک چهارم شود , حتما به پمپ بنزین مراجعه کنید و به خودرویتان بنزین بزنید تا در آینده مشکلی برای خودرویتان پیش نیاید و نکته بعدی این امر میباشد باک بنزین خودرویتان را تا آخر پر نکنید پر کردن کامل باک بنزین صدمه هایی به قطعات خودرو وارد میکند که به مرور باعث آسیب های بسیاری در برای خودرو و قطعات خودرو میشود.

اشتباه دوم : استفاده مداوم از ترمز در سراشیبی ها

استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی را باید یکی دیگر از عادت‌‌های اشتباه رانندگی دانست که می‌تواند به سیستم ترمز خودرو آسیب‌های جدی وارد کند. برخی افراد در زمانی که در سراشیبی قرار دارند، برای جلوگیری از افزایش سرعت از پدال ترمز به‌صورت ممتد استفاده می‌کنند و دائماً پدال را به میزان کم یا زیاد می‌فشارند. باید بدانید که استفاده ممتد از پدال ترمز در سراشیبی باعث می‌شود دمای لنت و دیسک ترمز بالا برود. به‌جای استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی‌ها، از دنده‌سنگین استفاده کنید.

افزایش دمای لنت و دیسک ترمز می‌تواند عملکرد سیستم ترمز را مختل کند و باعث بروز حادثه شود. همچنین ممکن است باعث تاب برداشتن دیسک و تمام‌شدن بسیار سریع لنت ترمز شود. بهترین روش برای رانندگی در سرازیری‌ها استفاده از دنده‌سنگین است.

اشتباه سوم : ترمزگیری بر روی سرعت‌گیر ها

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که تصور می‌کنند با ترمزگیری روی سرعت‌گیر می‌توانند از رسیدن آسیب به خودرو جلوگیری کنند. اما باید بدانید که این اعتقاد به یکی دیگر از عادت‌های اشتباه رانندگی که به خودرو آسیب می‌رساند، مرتبط است. ترمزگیری روی سرعت‌گیر می‌تواند به بخش‌های مختلف خودرو مانند جلوبندی، فنر، کمک‌فنر و سیستم تعلیق آسیب وارد کند. همچنین در درازمدت به کمک‌ها و اتصالاتی نظیر سیبک‌ها نیز آسیب وارد خواهد کرد. بهترین روش برای عبور از سرعت‌گیر، ترمز کردن قبل از رسیدن به آنها و رهاکردن ترمز در زمان عبور از سرعت‌گیر است.

اشتباه چهارم : گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

در گذشته و زمانی که در خودروها از کاربراتور استفاده می‌شد، قبل از خاموش‌کردن خودرو گاز می‌دادند تا مقداری بنزین وارد پیاله کاربراتور شود. این کار سبب می‌شد تا بعداً و زمانی که قصد داشتند خودرو را روشن کنند، ماشین راحت‌تر روشن شود. اما در حال حاضر تقریباً در تمام خودروها سیستم انژکتور به‌کار رفته است. گاز دادن پیش از خاموش کردن نه تنها باعث روشن شدن ساده‌تر خودروهای انژکتوری نمی‌شود بلکه مصرف سوخت را افزایش داده و به انژکتور خودرو آسیب وارد می‌کند

سیستم انژکتور برای رساندن سوخت به موتور به‌صورت یکنواخت در زمان حرکت طراحی شده است. زمانی که قبل از خاموش‌کردن خودرو گاز می‌دهید، مقداری بنزین در انژکتور باقی می‌ماند و به‌مرور باعث ایجاد رسوبات در دیواره داخلی این بخش می‌شود. وجود این رسوبات باعث انسداد انژکتور و عدم کارکرد صحیح آن می‌شود. بهترین روش خاموش‌کردن خودروهای انژکتوری توقف کامل خودرو، کشیدن ترمزدستی، رهاکردن پدال گاز و خاموش‌کردن پس از چند لحظه است. خاموش‌کردن خودرو به روش ذکر شده سبب می‌شود در کمترین حد ممکن بنزین در انژکتور باقی بماند که منجر به افزایش طول عمر انژکتور خواهد شد.

اشتباه پنجم : قرار دادن دنده به عنوان تکیه گاه برای دست

اغلب بسیاری از افراد عادت دارند هنگامی که با دنده خودرو کار میکنند , دستشان را از دنده بلند نکنند و به نوعی دنده خودرو تکیه گاهی برای دستشان شود ولی این عادت شاید با نگاه اول یک امری بی اهمیت باشد و شاید حتی فکر کنید این کار هیچ تاثیری در خودرو ایجاد نمیکند ولی درواقع این کار باعث میشود به بوش و هماهنگ کننده جعبه دنده فشار وارد شود و باعث میشود این دو قطعه فرسوده شوند و از بین بروند . برای این که به این قطعات آسیبی وارد نشود, بهتر است هر دو دست خود را بر روی فرمان خودرویتان بگذارید زیرا در این صورت ترمزک بیشتری نیز بر رانندگی خود دارید و آسبی به قطعات خودرو وارد نمیشود.

اشتباه ششم : بی اهمیتی به ترمز دستی خودرو

بسیاری از افراد به ترمز دستی اهمیتی نمیدهند و فکر میکنند که ترمز دستی قطعه ای بی اهمیت در خودرو میباشند ولی باید به این امر توجه داشت که حتی اگر خودرویتان را در سطحی صاف قرار میدهید ,به هیچ وجه نباید از کشیدن ترمز دستی غافل نشوید و توجه داشته باشید که نکشیدن ترمز دستی باعث آسیب هایی به قطعات خودرو وارد میشود که باعث میشود عمر خودروی شما کمتر از حد معمول باشد.

اشتباه هقتم : بی توجهی به سرویس کردن خودرو

سرویس کردن خودرو یکی از کارهایی است که باید برای خودرو در بازه زمانی مشخص انجام شود (در مقاله بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو به این موضوع کامل و دقیق اشاره کردیم) . این امر به هیچ وجه نباید پشت گوش انداخته شود و متاسفانه برخی از افراد تا مشکلی برای خودرویشان به وجود نیاید به آن رسیدگی نمیکنند و آن را به تعمیرگاه نمی برند . سرویس کردن خودرو یکی از کارهایی است که با پشت گوش انداختن ان باعث میشوید عمر خودرو و قطعات خودروی شما کمتر شود و در صورت توجه به آن , عمر خودرو و قطعات خودرو افزایش پیدا میکند .

سخن آخر

آسیب‌هایی که برخی عادت‌های اشتباه رانندگی به خودرو وارد می‌کنند، نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین برای انجام تعمیرات دارند. به همین دلیل باید در خصوص این عادت‌ها اطلاعات بیشتری به دست آورد و با تغییر آنها جلوی رسیدن آسیب به خودرو را گرفت.

انجام حرکات نمایشی با خودرو، شتاب گیری و ترمزگیری ناگهانی، استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی، رانندگی با باک خالی و چراغ بنزین روشن، گاز دادن قبل از خاموش کردن، گرم کردن خودرو به صورت درجا و بالا بردن دور موتور قبل از گرم شدن خودرو تنها برخی از این اشتباهات و عادت‌های نامناسب رایج هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *